maandag 21 juli 2008

082 - 1967 - Moby Grape - Moby Grape

Moby Grape leerde ik exact een jaar geleden toen ik per toeval dit album ged..eeeh...gekocht had op het Internet. Ik vond ze op dat moment bijzonder fris klinken voor de periode waar ze uit kwamen en daarnaast hoorde ik ook bijzonder goed de aanzet die ze gegeven hebben richting de hardere bluesrock van bands als Led Zeppelin. Dankzij het boek kon ik me echter verdiepen in de muziek van die tijd en nu blijkt dat er in die tijd een hoop vergelijkbare bands waren en zij zeker niet diegenen zijn die de tand des tijds het beste doorstaan hebben.

Toch doen schitterende songs als 8:05, Omaha en Sitting By The Window het nu nog steeds uitstekend. Deze band heeft wel degelijk enkele pareltjes voortgebracht, maar niet om ze tot een bijzonder invloedrijke, laat staan tijdloze band te bombarderen. Daarvoor klinkt het allemaal net ietsjes te tam en te braafjes in vergelijking met bijvoorbeeld hun voorgangers.

Moby Grape is echter wel een aanrader voor iedereen die graag eens een streepje bluesrock speelt. Ze zijn geen exceptionele band, maar hun sound heeft net genoeg eigen input om het gevoel te krijgen dat je naar een goede en originele band aan het luisteren bent.

Punten: 8/10

Geen opmerkingen: