zaterdag 16 augustus 2008

103 - 1967 - Shivkumar Sharma / Brijbushan Kabra / Hariprasad Chaurasia - Call Of The Valley

Er zijn zo van die platen waar ik normaal een wijde bocht rond zou maken en ze nooit een kans zou geven. "Call Of The Valley" van (adem diep in) Shivkumar Sharma, Brijbushan Kabra en Hariprasad Chaurasia is er daar één van. Indiase muziek, laat staan klassieke muziek is zoiets waar ik mijn neus voor optrek, mede omdat ik een absolute hekel heb aan sitargeluiden. Bepaalde rockbands gebruikten eind jaren '60 dan wel sitars, ook hun experimenten slaag ik liever over.

Toch is "Call Of The Valley" geen verkeerd album. OK, de structuren liggen compleet anders dan in de Westerse pop-rock-traditie, maar toch kan je bij dit album enorm tot rust komen. Het woord trance moet trouwens voor dit soort muziek uitgevonden zijn. Bij herhaaldelijk na elkaar luisteren lijk je hier in te verkeren.

Het Indiaas trio doet me dan ook met heel andere ogen kijken naar dit soort muziek. Wie weet ga ik Ravi Shankar's CD, later in het boek, ook nog wel appreciëren.

Punten: 7,5/10

Geen opmerkingen: