woensdag 13 augustus 2008

100 - 1967 - The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced?

Na een tiental luisterbeurten van "Are You Experienced?" kwam ik erachter dat ik steeds naar de verkeerde versie aan het luisteren was geweest. Blijkt dat je zowel een UK als een US-versie hebt van deze plaat en de UK-versie de originele is. Het verschil? Een tracklisting die helemaal door elkaar is gegooid en een aantal songs die niet op ene versie staan maar op de andere wel en vice versa.

Zo mis ik op de UK-versie wel degelijk Hey Joe. Dit nummer is dan origineel niet van Jimi Hendrix, hij maakte allicht wel één van de beste interpretaties die er bestaan. Ook Purple Haze vond ik op de US-versie wel de moeite. In plaats daarvan krijg je Red House, Can You See Me en Remember.

Geen van allen lieten een onuitwisbare indruk op me na, wat niet kan gezegd worden van de rest van de nummers. Foxy Lady, Manic Depression, Love Or Confusion en Are You Experienced? zijn stuk voor stuk klassenummers, waarmee Jimmy Hendrix zich in één ruk tot bij de groten katapulteerde.

Jimi Hendrix was voor mij een redelijk blinde vlek, tot ik dit album een keer beluisterde. Dit is absolute rockgeschiedenis!

Punten: 10/10

Geen opmerkingen: