maandag 16 juni 2008

045 - 1964 - Dusty Springfield - A Girl Called Dusty

Als er één album uit de lijst tot nu toe opnieuw potten zou kunnen breken, zij het in een geupdate versie, dan is het wel deze. "A Girl Called Dusty" brengt een sound die dankzij moderne Britse soulzangeressen als Amy Winehouse en Kate Nash helemaal terug van deze tijd is. Deze twee dames zijn dan ook zwaar schatplichtig aan Dusty. Ook Duffy en Adele mogen in dit lijstje absoluut niet ontbreken.

En ok, ik beken, ik vind bovenstaande zangeressen ook dik de moeite; hun muziek welteverstaan. Ook Dusty Springfield valt bij mij in de smaak. Met knappe nummers als You Don't Own Me en Anyone Who Had A Heart bewijst ze dat ze een heel breed genre als soul compleet dekt. Daarnaast is ook de hele instrumentatie achter haar van erg hoog niveau.

Waar de vrouwelijke solo-artiestes me totnutoe niet echt konden beklijven, doet Dusty Springfield het wel. Zij heeft de stem én de interessante songs met een tikkeltje pure klasse.

Punten: 9/10

Geen opmerkingen: