vrijdag 13 juni 2008

042 - 1964 - The Beatles - A Hard Day's Night

Hoe lyrisch ik ook kan zijn over The Beatles, "A Hard Day's Night" vond ik aanvankelijk toch een iets minder album. Het staat dan wel vol van de catchy nummertjes, toch bleef er in eerste instantie weinig hangen dat me écht aanstond.

Natuurlijk heb je de hitjes: A Hard Day's Night en Can't Buy Me Love, twee nummers en al redenen te over om dit album keer op keer te beluisteren. Daarnaast begon ik hoe langer, hoe meer ook andere juweeltjes te ontdekken: het felle Any Time At All is mijn absolute favoriet op de plaat, het rustigere If I Fell en het mooie I Should Have Known Better zijn stuk voor stuk toppers.

Belangrijk op dit album was dat alle nummers geschreven waren door McCartney-Lennon; in die tijd al een zeldzaamheid. Hun muziek blijft echt hangen en klinkt mij allesbehalve gedateerd in de oren: waarom zouden bands als The Kooks anders tegenwoordig nog steeds zo hoog scoren met nummers die in principe niet meer dan een doorslagje zijn dan die van The Beatles?

Kortom, topplaat, ook al hou ik mezelf nog iets meer aan het latere Beatles-werk.

Punten: 9/10

Geen opmerkingen: