zondag 18 mei 2008

006 - 1956 - Duke Ellington - Ellington At Newport

Dat Duke Ellington een groot jazzmuzikant was, dat ben ik te laatste om te ontkennen; maar deze "Ellington Live At Newport" is mij toch iets teveel van het goede. Veertig songs lang geven Ellington en band het beste van zichzelf, wat toch net iets te lang is om te blijven boeien. Er zitten dan wel een aantal fragmenten tussen met introducties maar toch, een plaat, die dan nog eens compleet instrumentaal is, moet wat mij betreft niet zolang duren.

Ik heb evenmin de originele versie beluisterd, maar een versie die eind jaren '90 was uitgebracht. Voor de originele versie waren de opnames niet voldoende goed opgenomen om uit te brengen en moest Ellington en de band alles opnieuw inspelen in de studio en werd daar hoofdzakelijk applaus overgezet. De versie uit 1999 is het originele concert: de mastertapes waren hiervoor digitaal onder handen genomen en konden op die manier toch uitgebracht worden.

De liefhebbers van instrumentale muziek en jazz zullen zich hier vast in kunnen vinden, maar geef mij toch maar een lekker klinkend "liedje".

Punten: 5/10

Geen opmerkingen: