dinsdag 23 september 2008

141 - 1969 - The Flying Burrito Brothers - The Gilded Palace Of Sin

Country yieehaaaaa! Akkoord, ik ben nooit echt lief geweest voor country, maar het album van The Byrds kon ik wel smaken. Gram Parsons stapte nadat "Sweetheart Of The Rodeo" uitgekomen was alweer uit de band en richtte The Flying Burrito Brothers op, samen met Chris Hillman.

Dat zij de sound van die Byrds-plaat bepaalden, wordt al redelijk snel duidelijk. Ook The Gilded Palace Of Sin klinkt erg country-rock; maar niet het soort country dat ik in de afgelopen 140 albums verschillende malen uitgekost heb, wel de country (rock) die prima klinkt en die ook een niet-liefhebber kan smaken. Vooral met de nummers Hot Burrito Nr. 1 en Hot Burrito Nr. 2 maakten ze twee schitterende songs. Ook My Uncle en Christine's Tune (A.K.A. Devil In Desguise) staan er nog twee vermeldenswaardige nummers op deze plaat.

Waar ik meestal zo snel mogelijk country uit wil zetten, kan ik dit album zeker appreciƫren. Samen met Marty Robbins misschien wel mee van het betere country-werk dat ik al gehoord heb uit dit boek.

Punten: 8,5/10

Geen opmerkingen: