woensdag 3 september 2008

121 - 1968 - The United States Of America - The United States Of America

Stel jezelf voor: een stel moslims die een band beginnen met als naam New York, WTC of 9/11; het zou een schokgolf veroorzaken, niet? Dat is ook zowat de schok die er ontstond bij het opstarten van een band genaam The United States Of America, laat jaren '60 door een geregistreerd communist, de aartsvijand die een symbool gebruikt/misbruikt om zijn boodschap voor te brengen.

Deze band bracht slechts één album uit, wat dan ook nog maar matig verkocht. De band wijdt dit aan de slechte promotie door het label, toch denk ik dat het gebrek aan toegankelijkheid dit album zeker geen goed deed. Er staan wel een aantal fijne nummers op The Garden Of Earthly Delights, I Won't Leave My Wooden-Wife For You Sugar of Stranded In Time (dat me om de één of andere reden steeds aan Eleanor Rigby doet denken), maar toch is dit album niet hetgeen ik in muziek zoek. Het hele spacy effect dat een hele tijd "over" de plaat heen ligt is me namelijk net wat teveel en doet me een beetje terugdenken aan "The Piper Of The Gates Of Dawn", een album dat me ook al niet zo enorm beviel.

Ik kan The United States Of America dan ook maar matig appreciëren. Na enkele luisterbeurten wordt het al interessanter, maar ik geloof niet dat dit een album is dat ik nog meerdere keren ga beluisteren.

Punten: 7/10

Geen opmerkingen: