zondag 25 januari 2009

208 - 1971 - Marvin Gaye - What's Going On

Ik moet toegeven, ik keek behoorlijk op tegen twee, no offence, 'zwarte' albums na elkaar. Dit komt omdat ik zwarte muziek van toen niet los kan zien van de rotslechte rap en r&b-crap die tegenwoordig gemaakt wordt en nu nog steeds onder de noemer soul verkocht wordt. Echter, Marvin Gaye heeft met "What's Going On" ervoor gezorgd dat ik soul met een heel ander oog bekijk dan voordien.

Dit album is dan ook pure genialiteit, een voorbeeld voor song-writing en hoe een goed album opgebouwd dient te worden. De songs worden prachtig in elkaar verweven, waardoor het album perfect als één geheel kan worden opgevat. Ondanks dat het dan misschien lijkt alsof het allemaal wat hetzelfde gaat klinken, heeft elke song toch steeds z'n eigen opbouw.

Daarnaast zijn ook de teksten (al duidelijk als je titels van songs leest: What's Going On, Save The Children, Mercy Mercy Me (The Ecology)) behoorlijk kritisch voor de maatschappij en de manier waarop er geleefd wordt en met de aarde omgegaan wordt (toen al!). De prachtig zang van Marvin Gaye zorgt er dan weer voor dat dit op geen enkel moment prekerig gaat klinken.

Dit is voor mij dan ook zowat hét hoogtepunt op het vlak van soulalbums. Pure perfectie waar misschien de muzikanten van nu maar eens inspiratie uit zouden moeten opdoen.

Punten: 10/10