zondag 9 november 2008

179 - 1970 - Black Sabbath - Black Sabbath

Jaren heb ik enkel maar metal geluisterd, maar één band ging er bij mij nooit in: Black Sabbath. Ik vond het qua gitaarspel wel altijd schitterend (Iommi is een genie!) maar de stem van Ozzy op de eerdere albums zinde me nooit. Daarom wende ik aan Sabbath via de periode met Dio om dan toch nog eens de eerdere albums op te zetten.

Mijn god wat had ik me vergist. Ook hun eerste album "Black Sabbath" was een ongelooflijke mijlpaal. Eigenlijk past de stem en de zangtechniek van Ozzy perfect bij de sfeer en de gitaarlijnen van Iommi, maar had ik het steeds niet beseft.

Toppers op dit album zijn natuurlijk Black Sabbath, maar ook N.I.B. en Behind The Wall Of Sleep. Stuk voor stuk meesterwerkjes die een periode van heavy metal en heavy rock inluidden.

Punten: 9/10